به نام خدا

مجموعه مدیریت MBA

مدیریت کسب و کار یا ام بی ای یکی از زیر شاخه های رشته مدیریت است که می توان آن را به دلیل حوزه گسترده اش مجموعه ای جدا در نظربگیریم و تحت عنوان مدیریت کسب و کار یا ام بی ای بشناسیم.

مدیریت کسب و کار

 

مجموعه مدیریت کسب و کار یکی از پرطرفدارترین مجموعه های مدیریت را تشکیل می دهد. MBA  مخفف عبارت Master of Business Administration است که به صورت ام بی ای هم گفته می شود و رشته ای جدید و نوپا اما کاربردی در میان رشته های مدیریت به شمار می آید.

عموما مخاطبان این رشته در مقاطع بالاتر تحصیل نظیر کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان تغییر رشته ای هستند. متقاضیان مدیریت کسب و کار دانشجویانی هستند که با در دست داشتن مدرک لیسانس رشته ای دیگر، می خواهند مدیریت و راهبری شغل های مرتبط با آموخته هایشان را یاد بگیرند. علاوه بر آن این رشته برای کسانی که کارآفرین هستند و کسب و کار کوچکی برای خود ایجاد کردند، بسیار مفید است و می تواند آن ها را در پیشبرد اهداف کاری خود کمک کند.

رشته مدیریت کسب و کار (MBA) رشته ای شناور و میان رشته ای است به همین دلیل باید در انتخاب منابع آزمون کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) دقت شود. این رشته از کلیه ی رشته های گوناگون دانشجو می پذیرد و بهتر است انتخاب برنامه مطالعه و منابع آزمون کنکور مدیریت ام بی ای با آگاهی و به کمک فردی خبره انجام شود. چراکه متقاضیان کنکور مدیریت ام بی ای از طیف وسیعی برخوردارند. گروهی از آن ها فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و مهندسی هستند و در دروس جی مت و ریاضی قوی هستند و یا گروه دیگر در زبان قوی هستند و سطح دانشجو در انتخاب منبع مناسب بسیار تاثیر دارد.

نکته مهم دیگری که در آمادگی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت ام بی ای از اهمیت بالایی برخوردار است، حذف دروس و سرفصل های کنکور مدیریت کسب و کار است. این کار را می توان با تحلیل آزمون های کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار انجام داد و یا با مشورت با مشاور از مباحث مهم آزمون با خبر شد. در حذف دروس، مشاور و یا متقاضی می تواند با تعیین سطح خود و شناخت نقاط ضعف و قدرت و همچنین با توجه به زمانی که تا کنکور باقی مانده تصمیم بگیرد که دروس مهم تر و تاثیر گذار تر در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت ام بی ای را مطالعه کند و در نتیجه از دروس با اهمیت تر نتیجه مطلوبی دریافت کند.

در کنار این موارد و حتی بعد از پذیرش در دانشگاه ها، آن چه که در موفقیت متقاضیان رشته مدیریت کسب و کار موثر است خلاقیت آن ها در مدیریت کسب و کار است. خلاقیت عامل مهم و اساسی است که مدیر یک مجموعه و یا یک کسب و کار با استفاده از آموخته های خود بتواند یک مجموعه را بهترین نحو مدیریت کند و در نیل به اهداف اش سربلند باشد. همچنین علاوه بر تحصیلات آکادمیک، افراد می توانند با شرکت در دوره های مدیریت کسب و کار و ام بی ای از اصول و فنون مدیریت کسب و کار به طور فشرده بهره مند شوند.