به نام خدا

مجموعه حسابداری یکی از پر طرفدار ترین حوزه های علوم انسانی در دانشگاه هاست که همه ساله در این رشته تعداد زیادی دانشجو در دانشگاه های مختلف کشور پذیرش می شود. در این مطلب تلاش می شود تا به اجمال مجموعه حسابداری معرفی شود.

با توجه به وضعیت بازار کار کشور، یکی از رشته های پرطرفدار در کلیه مقاطع آموزش عالی ، مجموعه حسابداری است. چرا که بازار کار مجموعه حسابداری وضعیت بهتری نسبت به مهندسی ها و مجموعه مدیریت ها دارد. به طوری که در هر سازمانی از موسسه ای کوچک تا شرکتی چندملیتی نیاز به حسابدار و متخصص حوزه حسابداری وجود دارد. دانشجویان رشته حسابداری در مقطع لیسانس بسیاری از توانایی های یک حسابدار را می آموزند و می توانند در موسسات گوناگون مشغول کار شوند اما در مقاطع بالاتر آمادگی آن ها در فعالیت های مالی و نظارت بر عملکرد سازمان ها بیشتر می شود.

مجموعه حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد دارای  سه گرایش اصلی است که عبارتند از گرایش حسابداری، گرایش حسابرسی و گرایش عمومی حسابداری است که داوطلبان هر رشته با توجه به گرایشی که انتخاب می کنند در حوزه مرتبط با آن مشغول به کار می شوند. برای مثال بازار کار گرایش حسابداری شامل شغل حسابرس یا مسئول حسابداری و امور مالی می شود و در هریک از این مشاغل امکان رشد و ترقی وجود دارد.

مجموعه حسابداری یکی از زیرمجموعه های علوم انسانی است اما با وجود این دروس ریاضی و آمار بسیاری دارد و کسانی که از رشته انسانی وارد مجموعه حسابداری می شوند با مشکلات بسیاری در کسب نمره قبولی و فهم دروس ریاضی و آمار مواجه می شوند. علاوه بر آن مطالعه کتاب ها و جزوات ریاضی و آمار بسیار ممکن است مخاطب را گیج کند یا جزوات و این کتب هیچ تاثیری در کسب نمره و رتبه خوب در آزمون مقطع کارشناسی ارشد نداشته باشد و فقط موجب اتلاف وقت شود. در این حالت استفاده از ویدئو های آموزشی کنکور ارشد حسابداری می تواند بسیار به ما کمک کند.

همچنین در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت بهتر است تمرکز روی دروسی باشد که نقطه قوت داوطلب است و یا ضرایب آن بالا باشد. دروس کنکور کارشناسی ارشد مجموعه حسابداری عبارتند از زبان عمومی و تخصصی، حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابرسی، ریاضی و آمار، حسابداری و حسابرسی عمومی، و اصول تنظیم و کنترل بودجه . ضرایب دروس در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه حسابداری نیز به این شکل است : در گرایش حسابداری، درس حسابداری مالی دارای ضریب سه و بقیه دروس دارای ضریب دو را دارند. در رشته حسابرسی نیز درس حسابرسی دارای ضریب سه می باشد و بقیه دروس ضریب دو را دارا می باشند. در حسابداری عمومی درس حسابداری و حسابرسی دولتی دارای ضریب سه است و دروس حسابداری صنعتی، حسابرسی، ریاضی و آمار ضریب صفر را دارند و ضریب بقیه دروس دو است.

علاوه بر آن برای موفقیت در این شغل کسب مهارت های دیگر نظیر تسلط بر زبان های دیگر مثل زبان انگلیسی، تسلط بر نرم افزارهای حسابداری مثل نرم افزار حسابداری هلو، نرم افزار حسابداری سپیدار و ... مزیت به شمار می رود و فارغ التحصیل رشته حسابداری را در یافتن شغل موفق می کند.