به نام خدا

مجموعه علوم تربیتی

مجموعه علوم تربیتی مجموعه ای بزرگ با گرایش های متنوع است، مجموعه ای با گرایش های بسیار مهمی که به دلیل ساختار های نابرابر و غلط اشتغال جامعه در ایران مغفول مانده است.

مجموعه علوم تربیتی یکی از مجموعه های موثر در پیشبرد اخلاق و تربیت جامعه است و متخصصان این حوزه در تقویت بهداشت روانی جامعه و تربیت مردم در کنار روانشناسان نقش مهمی ایفا می کنند. یکی از علل مشکلات جامعه ایران در امور مدیریت مدارس و حتی آموزشگاه های عالی مهجور ماندن مجموعه علوم تربیتی و به حاشیه رانده شدن آن است. چرا که در ایران علوم انسانی، و در میان علوم انسانی، مجموعه علوم تربیتی با بی مهری های فراوان مواجه شده است و رشته های زیر مجموعه علوم تربیتی به عنوان رشته هایی بی فایده با بازار کار کم معرفی می شود. در حالی که زمانی که ما در تربیت مردم جامعه از ابتدای کودکی تا بزرگسالی موفق باشیم جامعه ای زیباتر خواهیم داشت.

تعریف علم تربیت (Pedagogy) همانند خود تربیت (Education) بسیار مشکل و دشوار است. در دائرة المعارف آمده است: پداگوژی (تعلیم و تربیت) از ریشة یونانی است و آن وظیفة فردی بوده است که اداره و هدایت اطفال را به عهده داشته است.

مجموعه علوم تربیتی دارای گرایش های متنوعی در مقطع لیسانس است است که عبارتند از گرایش تکنولوژی آموزشی، گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی، گرایش آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و دبستانی، گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی. همین گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی تخصصی تر می شود.  گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه علوم تربیتی شامل برنامه ریزی آموزشی، برنامه ریزی درسی، مدیریت آموزشی، تکنولوژی آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش بزرگسالان، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش و مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی می شود.

بهتر است دانشجویان با آگاهی و شناخت هر یک از گرایش ها را با توجه به رتبه قبولی و استعدادشان در هریک از این رشته ها جذب شوند. داوطلبان کنکور کارشناشی ارشد مجموعه علوم تربیتی می توانند با نرم افزار های انتخاب رشته هوشمندانه، حدودا از رشته هایی که با رتبه مکتسبه قبول می شوند، باخبر گردند.

حوزه کاری این رشته به طور تخصصی آموزش است. آموزش در رده های گوناگون و فعالیت در حوزه های مختلف آموزشی، از تدوین کتب درسی گرفته تا برنامه ریزی سرفصل های دروس برای آموزش به دانشجویان و دانش آموزان و  حتی تدریس در دوره های مختلف آموزشی و هر یک از گرایش های مجموعه علوم تربیتی ناظر به یکی از این فعالیت ها می باشد. همچنین این رشته به ابعاد گوناگون تربیت انسان مثل تدریس، رشد، به کارگیری و تقویت نیروهای فکری و بدنی و بسیاری از وجوه نانوشته دیگر می پردازد.

مجموعه علوم تربیتی از معدود رشته هایی است که علاوه بر آموزش، شهود نیز در آن نقش پررنگی دارد و فارغ التحصیلان مجموعه علوم تربیتی زمانی می توانند موفق باشند که بتوانند با دانش آموزان و گاها دانشجویان روابط نزدیکی ایجاد کنند و به لایه های زیرین شخصیتی آن ها رسوخ کنند.

پدر آموزش و پرورش جهان، جان دیویی در تعریف علوم تربیتی می گوید :« آموزش و پرورش دوباره ساختن یا سازمان دادن تجربه‌است، به منظور اینکه معنای تجربه گسترش پیدا کند و برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی، فرد را بهتر قادر سازد. »

در یک جمع بندی می توان گفت مجموعه علوم تربیتی مجموعه ای بزرگ با گرایش های متنوع است که پاسخگوی نیازهای تربیتی جوامع است. اگر در تدریس این رشته توجه کافی مبذول شود و دانشجویان در حوزه های کاری خود ورود پیدا کنند، ممکن است در اوضاع تربیتی جامعه تغییرات مثبت و عمیقی ایجاد شود.