به نام خدا

شناخت،اتخاذ تصمیم تخصصی، پیاده سازی بهترین راه و روش برای منافع فردی یاگروهی وجمعی در برابر چالش‌های احتمالی یا پیشرو را «سیاست» می گویند. سیاست دنیای بزرگی است که هم سطوح پایین زیست فردی مثل مسائل روزمره زندگی و هم سطوح بالاتر نظیر مسائل و سیاست بین المللی را در بر می گیرد. یکی از مجموعه ها که به طور تخصصی به سیاست و مسائلی از این دست می پردازد، مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل است.

شرایط جهان امروز ایجاب می کند که متخصصانی وجود داشته باشند که از حیثیت و منافع کشور ها در بازی های بین الملل دفاع و حراست کنند. در مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل به دانشجویان آموزش داده می شود که در چنین شرایطی باید ها و نباید ها چیست. در دوره کارشناسی علوم سیاسی عموما مباحث کلی و مبانی تدریس می شود و هرچه مراتبط تحصیلی بالاتر می رود تدریس در این حوزه تخصصی تر می شود.

اگر سرتان برای سیاسی بازی ها و قصه های پشت درهای بسته درد می کند، این مجموعه برای شما بسیار مناسب است. باید گرایش های مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل را به خوبی بشناسید تا با تعیین هدف خود به سراغ مطالعه اصولی آن بروید.

ژان-پل سارتر در تعریف علوم سیاست می‌گوید:«سیاست یک علم است، شما می توانید اثبات کنید که حق با شماست و دیگران در اشتباه هستند.» و این علم در زندگی روزمره شما و در مواجهه با دوستان و آشنایان، کارمندان یا روسای تان می تواند کمک کننده باشد. اما اگر بخواهیم درباره آینده شغلی و بازار کار مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل صحبت کنیم باید بگوییم فقط تحصیل در یک رشته کافی نیست و نیازمند مجموعه ای از علوم هستیم. همچنین تسلط در زبان انگلیسی برای این رشته از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که یک سر دیگر کاربرد این رشته گفت و گو در جوامع بین الملل است. یکی از مهم ترین بخش هایی که به عنوان بازار کار مجموعه علوم سیاسی به شمار می رود، وزارت امور خارجه است اما در کنار آن در سازمان های دیگر نیز گاهی نیاز به دیپلمات هست مثل سفارتخانه ها و کلیه سازمان های دولتی و حتی بعضی از سازمان های بین المللی خصوصی.

در کل می توان گفت آن چه که در این رشته از اهمیت بالایی برخوردار است، علاقه به مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل است. بعد از تعیین گرایش مورد نظر بر اساس علاقه می توان به سراغ شناخت بیشتر آن رشته مثل ظرفیت های پذیرش علوم سیاسی، رتبه های قبولی، بازار کار، مشاوره و برنامه ریزی و ... رفت.