در میان رشته های حوزه انسانی، علوم ارتباطات اجتماعی را می توان یکی از نوپا ترین مجموعه ها دانست که حدودا تاریخچه تاسیس آن به صد سال می رسد.

نو پابودن علوم ارتباطات اجتماعی به این معنا نیست که در گذشته اصلا وجود نداشته است بلکه به صورت دانشگاهی نبوده است. در گذشته افرادی که در حوزه های مختلف ارتباطات اجتماعی نظیر روزنامه نگاری، روابط عمومی و ... به شکل تجربی بوده و افراد با گذشت زمان و به روش استاد - شاگردی می آموختند اما به تدریج و با گذر زمان رشته های مختلف وارد حوزه های آکادمیک شدند و تدریس آن ها آغاز شد.

به تدریج با رونق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و اینترنت، همه چیز اعم از تجارت به حوزه های مجازی منتقل می شوند و به تبع آن متقاضیان تحصیل در حوزه های ارتباطات اجتماعی افزایش می یابند. برای آمادگی در آزمون های مجموعه علوم ارتباطات اجتماعی باید چندین کار را انجام داد:

الف) شناخت دقیق گرایش های علوم ارتباطات اجتماعی

گرایش های علوم ارتباطات اجتماعی شامل علوم ارتباطات اجتماعی، مدیریت رسانه، روزنامه نگاری، ارتباطات اجتماعی ( تبلیغات فرهنگی، حج و زیارت) و ارتباطات است.

که هر کدام تعاریف مرتبط با خود و دروس با اهمیت و کم اهمیت دارد.

ب) انتخاب گرایش مورد نظر

این کار عموما باکمک مشاور صورت می گیرد. فرد با توجه به ویژگی های فردی و توانمندی هایش و با مشورت مشاور یا افراد خبره در این حوزه ها گرایش مورد نظر خود را انتخاب می کند.

ج) طراحی برنامه ریزی مناسب

داوطلب به کمک مشاور یا به تنهایی به طراحی برنامه ریزی می پردازد. وی ابتدا دانشگاهی را که می خواهد قبول شود انتخاب می کند و با بررسی ظرفیت دانشگاه های پذیرنده علوم ارتباطات اجتماعی و نمونه کارنامه و سوالات کنکور مجموعه علوم ارتباطات اجتماعی نحوه برنامه ریزی خود را تعیین می کند.

د) پیروی از برنامه ریزی و شرکت در آزمون های آزمایشی

یکی از نکات مهم در آمادگی کنکور پایبندی به برنامه است؛ هرچند مقدار مطالعه کم باشد. مداومت و نظم را می توان یکی از فاکتور های موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه علوم ارتباطات اجتماعی دانست. همچنین با شرکت در آزمون های آزمایشی سبب می شود که نتیجه و تاثیر مطالعه خود را ببینیم و با تحلیل نتایج آزمون نقاط ضعف و قوت برنامه را اصلاح کنیم.

با رعایت هریک از این نکات و نکات تکمیلی دیگر داوطلبان می توانند در آزمون کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی سازمان سنجش کشور به نتیجه دلخواه خود برسند.