به نام خدا

سلام!

وقتتون بخیر

افرادی که به رشته حقوق علاقمندند تا زمانیکه یک وکیل شوند راه درازی را در پیش دارند. آن ها بعد از کسب رتبه خوب در کنکور سراسری و همچنین به پایان رساندن مقطع کارشناسی به مرحله سوم این راه می رسند که همان آزمون وکالت است. داوطلبان آزمون وکالت در صورت اخذ پروانه می توانند به عنوان یک وکیل فعالیت کنند.

نکته ای که برای متقاضیان آزمون وکالت مبهم است تفاوت کانون وکلای دادگستری با مرکز مشاوران قوه قضائیه است. این دو سازمان هردو به ارائه پروانه به داوطلبان می پردازند و حوزه کاری واحدی دارند. تنها تفاوت آن ها نحوه کارآموزی، مدت کارآموزی، و نحوه ارائه پروانه وکالت به کارآموزان است. البته در سال های اخیر تغییراتی در ساختار کاری این سازمان ها ایجاد شده است.

آزمون وکالت را نمی توان آزمونی آسان دانست به همین دلیل آمادگی قبل آن خیلی ضروری است. داوطلبانی که برای آزمون وکالت آماده می شوند، باید از بهترین منابع آزمون وکالت استفاده کنند. چرا که استفاده ار منابع نامناسب موجب انحراف از مسیر می شود و ممکن است داوطلب از موفقیت محروم بماند.

کسانی که فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه ها می شوند می توانند در دو مسیر مشغول به کار شوند:

الف) با اخذ پروانه وکالت در دعاوی دادگستری و مراجع قضایی فعالیت کنند.

ب) کسانی که بدون پروانه وکالت به وکالت در مراجع اداری، ثبت، بیمه اداره کار، گمرک و غیره... مشغول می شوند

افراد می توانند با توجه به علاقه خود تصمیم بگیرند در چه حوزه ای وارد شوند و به کار مشغول شوند.

داوطلبان می توانند برای آشنایی بیشتر به سراغ سوالات آزمون وکالت سال های قبل بروند و با شبیه سازی فضای کنکور، به حل سوالات بپردازند. این امر باعث می شود افراد با چند و چون آزمون و شرایط آن و نوع سوالات آشنا شوند.